Nå går vi straks over i året 2016 og i år har jeg ingen nyttårsforsett annet enn at jeg skal forsøke mitt beste. Jeg har hele tiden hatt forsett om å trene masse - i år har jeg allerede booket hele januar måned på kurs i crossfitt som er en treningsform som Frank har blitt glad i de siste månedene. Så håper jeg at jeg skal like det like mye. Så det tar jeg bare som det kommer og jeg skal forsøke mitt beste. Ellers så har jeg og Frank sammen ett mål for 2016 - nemlig å planlegge og tenke litt langsiktig.
Flere av dere husker kanskje at jeg har skrevet om månedshandling tidligere. Hvis ikke kan dere lese om det her og her. Jeg startet med dette da jeg var student og vi har dratt det med oss videre da vi i en periode hadde det litt trangt økonomisk etter at vi fikk barn før begge var i jobb. Nå har vi kjøpt oss dyr hytte på hjul og så har vi jo to barn som driver med dyre aktiviteter. Det hadde vært greit å ikke måtte bruke så sinnsykt mye penger på mat hver eneste måned. Det er ikke snakk om å ikke kunne kose seg, men heller det faktum at hver dag når vi handler mat på butikken så handler vi veldig mye annet rart også. Det er dyrt og unødvendig og det er som regel usunt. Det er videre sånn at vi ofte mister oversikt over hva vi allerede har i skapene hjemme så det blir mye kasting av mat. DET er ikke bærekraftig.
Det er i perioder dette sklir ut - vi har hatt det veldig travelt i 2015 i perioder med treninger nesten hver dag i uken, mye overtidsjobbing og oppussing av huset. Vi skal komme litt mer tilbake i de gode vanene. En av uvanene jeg må få litt mer orden på er rett og slett lunsjen på jobb. Det er jo greit å kjøpe lunsj på jobben kanskje en dag i uken, men det er ikke greit å gjøre det fem dager i uken. Men vi har hatt en problem i forhold til månedshandling, planlegging og det hele: Vi vil gjøre det både bra og billig. Vi vil ha kvalitet OG fremdeles leve godt. Kort oppsummert: Vi vil ha muligheten å handle enkelte varer på tilbud og trenger derfor ha mye fryseplass og mye kjøleplass. Det er vell også rimelig klart at etter nyttår så vil matvareprisene gå litt opp her i Norge. Den norske kronen er ikke akkurat sterk for øyeblikket.
Til jul i år ønsket vi oss blant annet gavekort for å kunne kjøpe et skikkelig stort og ekstra bra fryseskap til nybygget vårt. Det er ikke så mye vi trenger i hverdagen og som vi ellers kunne ønske oss. Men det vi ønsket oss var altså deler til et konkret finere service som vi allerede har fått brukt i julen og gavekort/penger til fryseskap og overmadrass og ekstra puter til hytten på hjul. Og gjett om vi fikk alt vi ønsket oss ? Vi er kjempeglade ! Så i dag rullet vi inn døren på Elkjøp siden de har 20 % på alle hvitevarene bare i dag. Vi klinket til med det aller største fryseskapet de har på hele 399 liter og 2 meter av industri-merket Liebherr. Vi har allerede ett kombi-kjøleskap ekstra nede på boden som skal flytte opp til den nye boden i nybygget og nå får den selskap av dette fantastiske skapet. Let the planning begin ! Nå får jeg også brukt alt av bakeegenskaper jeg har og har lært på bakekurs. Hver av skuffene i skapet kan romme opp til syv brød. Da skal jeg bake masse havrebrød til ungene. Og da kan vi handle masser av godt kjøtt, karbonadedeiger osv. på tilbud. Da kan jeg lage og fryse ned enda mer hjemmelagd fiskegrateng til familien osv. We loooove it ! Vi vil heller bruke penger andre ting som å nyte tiden sammen gjennom opplevelser enn unødvendig tull som vi plukker opp sammen med middagen hver dag på butikken. Vi fikk også kjøpt oss overmadrass og en ekstra pute til hver av oss til hytten vår. Perfekt!
Og nøkkelen til å kunne måneds/toukes/ukeshandle er å planlegge godt. Og da finnes det mange fine verktøy på veien: Først må en kunne finne de gode tilbudene. Vi får faktisk ikke reklame i posten, så vi henter alle tilbudene fra nett og App`er på mobilen gjennom kundeavisen til de ulike kjedene. Så først finner du tilbudene og så setter du deg ned å lager ukesmenyer. Du trenger ikke å månedshandle. Du kan starte med å ukeshandle. Vi tenker å kjøre en periode med 2-ukeshandling for å komme skikkelig i gang igjen. Og når du først har gjort dette flere ganger så har du allerede "ferdige" lister som du kan bruke på nytt igjen og bare gjøre små endringer.
Et siste tips er en App som har vært en god stund nå: "Mattilbud". Dette var faktisk noe vi snakket om at hadde vært en fin ide og utvikle når App`en plutselig kom på markedet. Her er i alle fall mange av kundesavisene samlet slik at du slipper å lete de opp på nett.
1 kommentar:
Imponert og inspirert! Det er motiverende å se at det kan gjøres :-)
Kan du legge ut excelark for handlelister etc? Det er en stor hjelp for å komme i gang.
Hilsen
Synnevø
Legg inn en kommentar