Stockholm .. og litt rundt.

torsdag 17. juli 2014

Nå sitter jeg på hotell-rommet på hotellet i København - eller rettere sagt: Rett utenfor København. Når vi kjører til storbyer så prøver å få hotell like utenfor. Det er ikke så gøy å kjøre rundt midt i sentrum. Men som jeg skrev i går så skulle jeg komme med noen småtips om Stockholm - så her kommer det litt.

Vi var denne gangen bare en dag i Stockholm. Jeg kunne selvsagt tenke meg å shoppe, spise og se rundt, men denne gangen gjorde vi det ungene ville mest. Av denne grunn så det blir ikke akkurat en Stockholm-guide, men heller litt tips rundt det vi gjorde.

Hotell og kollektivtrafikk

Vi har de siste to årene bodd på hotellet Rica/Scandic Talk som ligger i Älvsjø utenfor Stockholm. Hotellet er fint for familier og kalles også Albert Åberg-hotellet. Vi booker det hver gang gjennon Coop hotellkupp og får det derfor til en OK pris. Familierommene er ikke så store, men vi bruker jo bare å sove her inne så det går stortsett greit. Standarden er bra - men fy fillern (skal ikke peppre dere med nord-norske strofer..) hvor lei jeg er av små hotellputer. Og på dette hoteller er putene like små som barneputer. To av disse utgjør en vanlig ute (og du får en…), og jeg bruker vanligvis to store. Til og med ungene klaget.

Rommene vi har bodd på de to siste årene ser slik ut - og det er før vi får inn to ekstrasenger.

Dette er et populært hotell - og i år var det faktisk enda flere folk enn i fjor noe som gjorde frokosten til en stressende affære. Det er ikke dimensjonert til så mye folk som det er booket inn og vi måtte vente en del i kø. Frokosten var ellers så-som-så med ikke så mye utvalg, lite frukt og en del tomt - samt stresset personale som ikke rakk å rydde bordene etterhvert som folk gikk. Borsett fra dette så ligger det en daglivarebutikk ikke langt unnav slik at man kan handle om en trenger noe. Toget inn til sentrum tar 15-20 minutter fra stasjonen som ligger 5 minutter gange unnav. Toget er ikke nødvendigvis billig hvis du kjøper enkeltbilletter. Ungene reiser gratis i helgene, men hvis du likevell skal reise en del rundt dagen/de dagene du er her kan du kjøpe et kort som varer i 24 timer eller 72 timer. Da kan dere ta så mye tog/trikk/båt mellom øyene mv. som dere ønsker. Og det lønner seg fort hvis man vil oppleve litt.

Shopping

Vell, denne gangen fikk vi ikke shoppet mye. Men vi shoppet litt i fjor - anbefaler å traske litt rundt i "gågaten" i sentrum. Store handlesenter er Åhlens city og NK. Ellers så handlet vi litt på Stockholm Outlet utenfor sentrum - her kan du spare litt ! Men, som jeg skrev så fikk vi ikke akkurat shoppet denne gangen…

Gröna Lund

I år, som i fjor, gikk turen til koselige Gröna Lund. I fjor tok vi trikken fra sentrum, men i år bestemte vi oss for å gå den fine havneveien bort til tivoliet. Sånn i ettertid tenker jeg at det kunne vært like greit å ta trikket, iallefall en vei, slik at ungene fikk spart føttene litt. Med normal gange tar det mellom 20-30 minutter å gå hit. Du kan komme deg hit ved å ta trikk nr. 7 fra Sergels torg som er midt i sentrum. Hvis du hopper litt rundt på øyene i Stockholm, noe du lett kan gjøre hvis du har kjøpt kortet jeg skrev om over her, så kan du også gå av fergen ved siden av Gröna Lund.

På Gröna Lund betaler du for både inngangen og for karuselene. I fjor betalte vi selvsagt inngangen og så kjøpte vi et "Åkhefte" med kuponger som vi brukte på karusellene. August var enda bare tre år så vi regnet med at vi ikke kom til å få bruk for alle. Men August ville og ta karuseller, og Hilde ville ta de hun likte best flere ganger. Vips så måtte vi kjøpe flere enkeltbilletter i tillegg. Flere av karusellene krever 2-3 kuponger. Så i år valgte vi enkelt og greit "Åkband" slik at vi kunne ta så mange karuseller vi bare ønsket - og så mange gang vi ønsket. Stor stas for både liten og stor ! Her får du en hel oversikt over alle karusellene, spisestedene osv. inne på området.

Ungene hoppet på den første de så når de kom inn på området.

Haha - gjett om de likte denne !

Hele Gröna Lund er full av deilig gammel tivoli-stemning. Klovner (som Hilde plutselig er redd for?!?) og aktiviteter overalt.

Det selges snacks og ulike typer mat overalt på området - og det finnes masse benker og sitteplasser hvor du kan nyte maten. Vi koset oss med nachos, hamburgere, popcorn og sukkerspinn.

Det finnes karuseller for de helt små, karuseller for de i midten og karuseller for de virkelig tøffe. Nå er det ikke noen av de virkelig tøffe blandt oss, men vi tok en del av de i de to første kategoriene.

Du finner også et spøkelsehus og et morrohus her inne. Dette bildet er fra inni morrohuset (gulvet spinner i dette rommet) - som ungene elsker. Du kommer det ut herfra på en flyvende matte.

Her er årets bilder av oss på flyvende matter - haha. Men de slår virkelig ikke fjorårets bilde av meg og ungene:

Haha - vi tar dette bildet frem innimellom for å flire godt.

Spøkelseshuset - her må du kjøpe egen billett. Men ingen av våre turte å gå inn i år.

Elsker Gröna Lund og atmosfæren der inne.

Vasamuseet

Vi hadde egentlig ikke tenkt oss hit, selv om vi bare har hørt positivt om museet. Men August insiterte hardt på å dra hit, så vi gjorde da det. Og vi angrer ikke i det hele tatt. Hadde jeg vist at det var så stort og mye å lære hadde vi nok brukt enda mer tid her inne, men siden vi bare var en dag her så var vi inne på museet i kanskje 1,5 timer og August pratet non-stop.

Fantastiske store skip - og en tragisk historie.

Vi kunne sikkert vært her i flere timer hvis vi hadde hatt tid, og hvis ungene hadde hatt tid til å få med seg alle detaljene. Men vi måtte videre. Har du tid, så anbefaler jeg også å dra innom Vasamuseet - det like ved siden av Gröna Lund.

Hva ellers?

Nå hadde vi dårlig tid, men i gjor var vi også i Gamla stan og på slottet. Der er det koselig, og hvis du har tid så dra også dit ! Det vi imidlertid har til gode er å dra til Skansen, men i år rakk vi heller ikke dette. Neste gang !