Vi er tilbaaaaake !

mandag 3. august 2015

Da er vi tilbake i Tromsø til egen seng, hverdagen og til WiFi som funker. Som dere sikkert har skjønt så har jeg ikke kunnet oppdatere dere underveis. Camping er bra det - men Wifi på campingplasser mv. suger som regel uansett hvor mye stjerner campingplassen har. Dessverre. Men altså - vi har da tilbakelagt 8500 km på fire uker. Vi har kjørt innom syv land og både fricampet og bodd på campingplasser. Vi har koset oss masse og det er, som alltid, tøft å kræsjlande tilbake i hverdagen. Men det er også deler av det som er litt godt. Opplevelsene fra turen tar vi med oss videre og vi er klar for nye eventyr vi. Tenkte å bare gi en kort liten bilde-fortelling av hva vi har opplevd og så kommer jeg tilbake med flere mer utfyllende innlegg om hver av plassene vi har vært på og med masse tips på veien.

Dyreparken i Kristiansand

Rett etter jobb på fredag den 3. juli startet vi å kjøre sørover og var fremme i Kristiansand på søndagen hvor vi møtte mine foreldre. På mandag var vi på plass i Kristiansand dyrepark hvor vi koset oss i tre dager og var også en tur innom det fine showet med Kaptein Sabeltann på en av kveldene. Veldig trivelig og en veldig fin start på ferien.

- Hakkebakkeskogen - anbefales ! -

- Hilde og far i bobbanen - veldig lang kø her, men den er jo så artig den lille stunden den varer -

- Mating av dåhjortene. Like koselig hver gang -

- I slag med den sorte dame mot grevinnen -

Djurs sommerland
Etter dagene i Kristiansand så tok vi superspeeden over til Danmark med deilig frokostbuffet. Endelig fremme så koset vi oss to dager i Djurs sommerland før vi fortsatte på ferden videre.

- Piratkarusell som snurret i alle retninger -

- Juvelen som vi hadde sett masse reklame om på TV. Den gikk fort ! 85 km i timen og 1 km lang bane -

- Djurs hadde mange friområder hvor ungene fikk trukket seg litt tilbake vi voksne fikk slappet av. Her er vi i Tarzanland -

- Det ble slush i alle parkene vi var i i sommer gitt. Godt å kjøle seg litt ned enkelte av plassene -
Etter Danmark ble ferden videre til Frankrike og da gjennom Tyskland...

.. Nederland...

... Belgia...

Før vi sent på kvelden ankom Frankrike, og en god stund etter det: Paris.

Disneyland Paris
Vi bodde tre dager på parkeringplassen utenfor Disneyland og hadde nesten 40 grader de dagene vi var der. Parken er helt klart en opplevelse - både for liten og for stor. Det er så mye fint å se på overalt hvor en snur seg og ungene var selvsagt i ekstase.

- Midt i parken ligger det nydelige slottet -

- Og i kjelleren ligger det en drage som er veldig livaktig...-

- Disneymat -

- Mikke og bønnestengelen er en bok ungene alltid har vært glad i og dette var gøy -

- Ungene fikk laget seg hver sin lightsabel, stort det og ! -

- Hver dag fikk den nydelige paraden gjennom deler av parken og her fikk du se nesten alle figurene på nært hold. Nydelige detaljer ! -

- Og hver kveld var det spektakulære fyrverkeri og lysshow ved slottet før parken stengte rett før klokken 24 -

- The Haunted mantion -

- Eyecandy -

- Vi møtte blant annet selveste Mikke Mus ! -

- Vi var også inne i Walt Disney studio parken flere ganger og her var det mye gøy å være med på ! -

- More eyecandy -

Paris sentrum
Etter tre dager i Disneyland dro vi til Paris sentrum. Her var vi turister og besøkte mange av de store severdighetene.

- Louvre - verden største museum -

- Naturhistorisk museum -

- Eiffeltårnet -

Legoland
Etter Paris kjørte vi heeelt tilbake til Legoland hvor vi var i flere dager. Vi var jo her i fjor også og ungene trives her.

I Legoland møtte August bestekompisen sin som vi var sammen med i en uke i Danmark og Sverige. Stor stor stas. Det er litt merkelig i år for disse to som har vært sammen gjennom to ulike barnehager og hengt sammen som erteris. En perioden  hadde de nesten et eget språk. Men nå begynner de på hver dere skoler. Merkelig !

- I Legoland koset vi oss masse selv om været ikke var det beste -

- Det var fantastisk å besøke Lalandia når været var såpass kjipt den ene dagen. Bading, spising og avslapping -

- Badelandet var som balsam for frosne ispinner som kom rett fra 40 grader i Paris til vind og regn -

Etter Danmark kjørte vi videre sammen over til Sverige.

Vi fikk til og med handlet litt på IKEA etter å ha kjørt forbi sikkert 20 av dem på turen...

- Vi ankom Ørebro og Gustavsvik camping hvor vi koset oss i flere dager.. -

- Der fikk vi også koset oss inne på nyoppussede "Lost City" -

Så gikk ferden videre til Norge igjen - og denne gangen til Bodø og hytten på Arnøya hvor vi slappet av i fem dager.

- Hytten på hjul besøker hytten uten hjul -

- Kanon og bunker fra andre verdenskrig -

Det var en kort oppsummering av 4 uker på hjul - kommer tilbake med mye mer !