2017 - kavalkade

mandag 1. januar 2018

Ja, hva skjedd i egentlig i 2017 ? Mye selvsagt. Jeg syntes alltid det er greit å ta et tilbakeblikk på ting jeg har delt her inne før jeg starter med blanke ark og pågangsmot.

Januar

Januar startet fint med at vi fikk et nytt medlem i familien: Hamsteren Harry. En herlig liten gutt. Vi brukte en del tid i bobilen og sto på slalom. Frank ble en liten stund innlagt på sykehuset, noe minstemannen tok veldig tøft. Vi hadde fotballturnering og masse fotballtreninger. En måned med både tøft og fint.

Februar

Når februar måned kom må jeg innrømme at jeg bar ganske satt ut av januar måned sine hendelser, men vi fikk brukt en del tid i bobilen også denne måneden. Frank fant det veldig fint å male litt her hjemme, vi kom i gang med måneds-handlingen igjen, fotballturnering hadde vi også før jeg faktisk kom meg på kino med jentene på Fifty shades, hehe. Hører rykter om at vi skal gjenta dette i år også.

Mars

I mars tilbringe vi vinterferien i bobilen. Det var siste ferien vi hadde i bobilen og vi kjørte den hjem til Tromsø for å gjøre den klar for salg. Jeg reiste en tur til Oslo og August havnet på sykehuset med kutt i pannen etter et uhell før en fotballtrening. Og fotball var det nok av også denne måneden.

April

I april hadde i påskeferie. Påskeferien er nesten vår aller beste ferie - vi har så sterke tradisjoner rundt denne. Siden bobilen vår var kjørt hjem og Frank trengte hvile etter alt som hadde skjedd den siste tiden så leide vi liksfågreit en leilighet i Målselv fjellandsby hvor vi koset oss en helg før vi tok resten av påsken hjemme her. Jeg startet å sy på Hilde sin fantasidrakt (17. mai var plutselig rett rundt hjørnet...) og vi hadde både fotballturnering og kamper.

Mai

I mai startet vi frisk med å endelig skifte dekke på verandaen vår. Det var ble helt nydelig med brede royalimpregnerte bord. Vi feiret 17. mai, og ja fantasidrakten ble heldigvis ferdig. Så fikk vi ny sofa i hus etter en reklamasjon, og Hilde sitt lag vant liksfågreit hele Fun Cup i Narvik en klasse opp.

Juni

Sommeren kom fort i år. Resten av familien ble med meg da jeg skulle på jobbreise til Oslo i starten av måneden. Så mens jeg satt inne på et hotell og hørte på forelesninger om mobbing så var de andre tre på Tusenfryd og koset seg. Vi fikk veggplater som vi skal ha på ett av rommene våre nede, men som enda ligger klart å venter på å bli satt opp. August spilte en fotballturnering - og da det endelig ble sommerferie fra skolen var faktisk Hilde ferdig på barneskolen.

Så startet altså ferien for oss alle - og vi startet med ferien i Harstad hvor Frank hjalp pappa med å skifte dekke på plattingen utenfor huset. Så dro vi videre til Bodø hvor vi parkerte bilen før vi tok flyet til Billund i Danmark. Vi startet ferien der med tur på Lalandia.

Juli

Etter dette så hentet vi leiebilen vår og kjørte til leiehuset vi bodde i en uke - et luksushus med eget basseng. Vi hadde (som tradisjonen er her i familien..) en tur innom legevakten på grunn av en betent finger på minstemann som fikk badeforbud (populært med eget basseng da ja...). Vi dro derfor videre til Givskud Zoo hvor vi koset oss stort. Etter dette vendte vi nesten tilbake til Legoland hvor vi har vært mange ganger før - og det er jo fordi at vi trives her. Etter noen dager her kjørte vi til slutt til København.

I København fikk vi besøkt Tivoli og København Zoo - Vi elsker København. Etter noen dager her så tok vi flyet tilbake til Bodø. Her skulle vi egentlig bare male en vegg i garasjen før vi kjørte til hytta på Arnøya. Det endte med at vi måtte grave opp dreneringen på garasjen, og det var en skikkelig gjørmejobb siden været selvsagt ikke var på vårs side. Det tok noen dager.. Men det ble bra til slutt. Vi kom oss en tur på  flymuseet før vi vendte nesen mot hytta på Arnøya - barnas paradis.

August

Vi var bare på Arnøya en dag før vi voksne kjørte til Tromsø for å jobbe en uke mens ungene koset seg på hytta. Etter en uke på jobbe kjørte vi ned til hytta igjen, med et lite stopp i Harstad siden kjøreturen er så lang. Da vi kom til hytten reiv vi opp en ganske stor platting vi skulle bytte. Vi møtte på en del problemer med byttingen der - men kom i mål også denne gangen. Senere etter mange tusen skruer skrudd så koset vi oss med fisketurer og bading før vi tok med søskenbarn David og kjørte til Harstad. I Harstad dro vi på badeland alle sammen og slappet av i en dag før vi kjørte tilbake til Tromsø.

Vi voksne startet på jobb igjen, August på SFO og Hilde og David var på fotballskole en uke. Og plutselig var det klar til skolestart igjen - og nå startet Hilde på ungdomsskolen og August i 3. klasse. Vi prøvekjørte ny bil, og Frank malte som bare fy på huset vårt som vi håpet å ha ferdig før høsten kom. Og den 10.08 fylte minstemann hele 8 år !

September

I september fikk vi endelig feiret bursdagen til August - med gull og iskrem, Vi bestemte oss for å kjøpe bilen vi hadde prøvekjørt (og Frank var helt i hundre...), vi ble ferdig med malingen av huset, vi fikk (takk til snille pappa) masse ved i huset før vinteren, vi besøkte vitenskapsdagene på UIT, Hilde tok våtlappen (kajakk) og Frank sluttet i jobben sin.

Oktober

I oktober startet Frank i ny jobb. Hildes fotball-lag hadde sesongavslutning etter mye styr som vi ikke skal gå inn på her. Tørketrommelen streiket og Frank greide for en gang skyld ikke å fikse problemet så det ble ny tørketrommel. Hilde fylte 13 år (helt sykt!), vi gikk også i år på innsamlingsaksjonen og vi rakk og feire Halloween før det ble november.

November

I november var jeg på jobbreise i Oslo igjen. Hilde feiret endelig bursdagen sin hjemme (og med leken "ikke-lov-til-å-le" ble det en suksess). Vi arrangerte jentesamling for alle fotballjentene i Tromsø på dette kullet og August rakk å spille enda en turnering. Hilde sitt lag startet med futsal-seriespill og hun rakk å skade seg hele to ganger (nese og tannskade) med god hjelp fra en venninne så vi er enda på oppfølging hos tannlege. Og jeg kom i gang med å sy noen julestrømper, men i år rakk jeg ikke å sy så mange.

Desember

Desember kom fort i år ! Også denne måneden var full av fotball med fotballkamper, treninger og så hadde vi hele fotballaget til Hilde hjemme her på pizza og fotballkamp (hele 20 hjemmelagde pizza ble fortært).

Plutselig ble det liksom jul ! Jeg har jobbet veldig mye den siste måneden, både plusstid og overtid for å komme i havn med alt som skulle gjøres før årsslutt. Derfor var nok formen og energien på minus når det endelig ble ferie. Så ferien var kjærkommen - og vi har koset oss sammen. Vi har nok ikke vært de mest sosiale, men vi har gått turer og spist god mat sammen. Nå er vi (nesten) klar for å komme i gang igjen med det nye året.