Siste del om USA-turen

onsdag 8. august 2018

Vi var ikke BARE i fornøyelsesparker i USA. Eller.. vi var i parker hver dag. Men vi fikk tid til litt annet også. Vi fikk kjenne litt på hvordan livet er ellers i Orlando og i USA. Vi var tidlig innom Walmart for å handle litt snacks og nødvendigheter.

Jeg vet ikke hvordan  jeg tenkte Walmart kom til å være, men det var annerledes. Vi i Norge er nok litt mer vant til at butikkene er.. "striglet" og at vi må ha presentert mat/produkter på en veldig appellerende måte for at det skal være bra nok for oss. Slik var det ikke der. Det føltes litt som å være satt litt tilbake i tid - bare at alle forpakninger osv. var mye større enn vi er vant til.

Jepp - og så ble vi veldig kjent med hvor lunefullt været i Florida kan være om sommeren. Vi hadde en regnskur iløpet av dagen/kvelden/natten i 9 av 14 dager. Men det gikk fort over - og det kom masse når det først kom. Og gjerne med lyn og torden.

Ja, og så testet vi offentlig transport. Og som jeg har skrevet tidligere: Det er ikke prioritert i USA. Men vi fikk møte litt av befolkningen, og da gjerne de som ikke er de heldigste.

Jepp - Be alert. Be prepared - Hurricane season mellom 1. juni og 30. november. Det hører med til denne "historien" at mens vi tok denne bussen som tok over 4 ganger så lang tid som det hadde tatt å gjøre (til Florida Mall) så begynte det å regn. Og ikke bare litt - det verste jeg har opplevd noen gang ! Så da vi gikk av bussen måtte vi løpe alt vi greide til inngangen til kjøpesenteret. Da vi kom dit var vi så våte at til og med undertøyet måtte vris. Vi måtte bare kjøpe noen klær i den første butikken vi kom inn i. August endte opp i militærklær, jeg opp i sportsklær som var litt for store og Hilde i klær som hun var veldig lite imponert over. Og tenåring som hun er: Det var ikke populært.

Men vi var der i noen timer - og fikk besøkt både julebutikk og litt andre butikker. Men noe overrasket oss på dette besøket over dammen: Vi trodde vi skulle finne store lekebutikker som minstemann kunne kose seg på. Men neida. Fant ikke en eneste. Toys`r`us er konkurs i USA så nå var det ingen dedikerte store lekebutikker der borte. Merkelig. Vi fant litt leker der og der, men aldri noe slik som i London eller alle andre større plasser vi har vært.

Tenåringen sine feriepenger fikk selvfølgelig ben å gå på når hun fant sminkebutikker..

Selv om hun ikke ropte hurra for å vise seg frem i klær hun ikke.. godkjente.

Vi besøkte også Disney Springs - her fant du for øvrig fine butikker. Problemet var at akkurat den dagen vi dro hit så var det den aller varmeste dagene vi opplevde der borte. Og August endte nesten opp med solstikk, så vi måtte sitte en god time i kjelleren på en restaurant med vann og aircondition mens Frank trålet etter en taxi som kunne få oss hjem fortest mulig når August var klar bra nok til at han greide å sitte i bil igjen.

Men det var fint i Disney Springs - med julebutikker, legobutikk osv.

Vi var også et par turer innom Orlando Premium Outlets - uten at vi egentlig kjøpte så mye annet enn to toalettmapper og litt småting.

Ja, og siden vi liker CakeBoss som går på TLC så besøkte vi selvsagt butikken deres på Florida Mall. Jeg kjøpte meg til og med en kopp derfra med logoen - og den er allerede ivrig brukt.

Som sagt: Det er store pakker av det meste i butikken der borte - og vi kjøpte egentlig veldig lite.

Men litt godis til bursdagen August skal ha nå og litt til oss - det fikk vi kjøpt og tatt med oss tilbake hjem.

Bare et illustrasjonsbilde som viser størrelsene - den store koppen rommet vell godt over en liter brus. Vi kjøpte en stor meny bare for moro en av de siste dagene, men hadde ikke sjans til å drikke opp alt.

Etter et opphold på 14 dager var det på tide og vende nesen hjem igjen, og legge bak oss det eventyrer vi faktisk hadde vært på. Levere inn nøkkelkort, pakke og bare forberede oss på en laaaang reise.

Oss på vei tilbake - og meg med nerver utenpå huden. Men likevel - flyturene gikk overraskende greit og jeg er veldig stolt av hvordan jeg taklet det. Det verste var dagene før reise, men også det gikk greiere enn normalt. Nå er det gjort en gang - da blir neste langtur lettere.

Og når vi satt på flyplassen så tikket det inn stadige nyhetssendinger om Trump som herjet rundt i Europa. Da følte vi enda mer på at ville bli greit å komme hjem. Det er ingen hemmelighet at vi ikke akkurat er tilhengere av den mannen - og Hilde har ikke så mye filter på hvor lite hun liker han. Så hun hadde taleforbud om temaet så lenge vi var i USA...

OFF WE GO ! Over 8 timer med fly til London, så to timer med fly til Oslo, så 1,5 timer med fly videre til Bodø. Pluss all ventetiden. Det ble over et døgn med reising.

Norwegian sine dreamliner-fly var imidlertid veldig fine å fly med, selv på vanlige klasse. Problemet for oss oppsto først senere på reisen...

Vi tok av fra Florida kl 18 på ettermiddagen, og landet da etter Florida-tid klokken 2-3 på natten i London. "Problemet" var at da var det morgen i London, så vi fløy inn i soloppgangen der. Det var jo egentlig fint - selv om vi nesten ikke hadde sovet på flyturen.

Dette bildet oppsummerer vår flyreise videre etter at meldingen opp forsinkelse på neste fly til Oslo tikket inn når vi landet i London. Vi hadde booket hele veien med Norwegian, så vi tenkte at dette skulle gå greit. Så feil kunne vi ta. Kort fortalt: Mange telefonsamtaler senere var vi på vei til Oslo, forsinket - som resulterte i at vi ikke rakk flyet vårt videre til Bodø. Det ville ikke selskapet ta ansvar for, selv om de hadde lovet dette tidligere i London. Jeg skal ikke forsøke å sette ord på hva mennesket bak skranken i Oslo sa og gjorde annet enn at vi har opplevd mye dårlig kundeservice før, men dette tok kaken. Etter å selv ha betalt over 10 000 kr ekstra for å komme oss videre med SAS kom vi endelig til Bodø iløpet av kvelden.

Takk til SAS for støtten vi mottok der - nå i går fikk vi etter lange runder beskjed fra Norwegian at de likevel skal refundere pengene vi måtte bruke på nye billetter - så det var jo bra. Men det hele var veldig unødvendig, og føltes ikke greit når vi hadde vært på reise i over ett døgn og siden jeg ikke akkurat er glad i å fly var det hele litt ekstra vanskelig. Men det ordnet seg til slutt ! Og gjett om fikk sove da vi kom frem.