DIY - Harry Potter bursdag

tirsdag 23. oktober 2012

Det har vært hektiske 1,5 uker nå. Med sykehus og pasient, bursdag, overtidsarbeid, treninger osv. Men NÅ tenkte jeg at jeg skulle dele noen korte DIY`er (Do it yourself) fra bursdagsfesten.

DIY - Esker til tryllestavene


Siri var, som vanlig, litt stor i munnen og mente at det selvsagt gikk fort å lage esker til tryllestavene. Så til tross for mine advarsler så gikk hun hardt inn for jobben.. og fire timer senere var hun ferdig og noen såre fingre rikere. Jeg fikk ikke tatt bilder av akkurat hvordan boksene ble laget, men det var etter samme prinsipp som denne


Oppi boksene puttet vi reste-stoffer fra kostymer mv. for å få det til å se enda mer mystisk og spennende ut. 


Hvis Hilde skal velge noe fra bursdagen som var aller viktigst så tror jeg kanskje det ville være tryllestavene og eskene som alle barna fikk på innvielses-sermonien og som de fikk med seg hjem. Se på Hilde med Harry Potter brillene sine. 


På boksen limte vi Ollivanders-lapper for å gjøre det realistisk. 
Her har jeg lagt ut merkelappene, slik at du kan skrive ut og kopiere. 



Hvordan vi laget tryllestavene kan du lese her

DIY - platform 9 3/4


Det første som møtte "elevene" når de kom til festen var inngangen til platform 9 3/4. Bildet ble ikke så veldig bra, og på grunn av tidsmangel så fikk jeg ikke ordnet skikkelig utenfor. Dette var noe av det jeg ikke fikk ordnet skikkelig, men vi hadde da altså skiltet, et kosteskaft, uglen "Hedwig" og en gammel hatteeske. 

"Elevene" måtte gå gjennom murveggen, akkurat slik de måtte for å komme til platform 9 3/4. 


Vi brukte rødt stoff som var litt større enn døråpningen. Jeg malte så litt sort vanlig hobbymaling på stoffet med brev pensel for å få det til å se slitt og litt mer "murstein" ut. Etter dette så malte vi "murstein"-mønster på stoffet. 


Syns det hele ble ganske bra.


Så mitt neste tips: Legg noe under før du maler...... 

DIY - Hogwards kappe/uniform


Alle ungene fikk kapper med Gryffindor-logo. Kappene er av det enklere slaget siden jeg ellers måtte ha brukt en del mer tid OG kjøpt enda mer stoff. 


Det er i prinsippet bare laget som en stor rektangel med stropper. 


Like nedenfor den øvre del av kappen sydde jeg bare på stropper som jeg laget. En på hver side slik at de kunne knytes sammen. 



Overse at favoritt-strykebordet mitt ser helt j&%$# ut... Stroppene er bare små avlange remser som jeg først dampstrøk med brett. 



Jeg strøk så inn den ytterste tuppen på stroppen.



Før jeg igjen brettet og dampet ytterkantene og brettet dobbelt før jeg avsluttet med en søm langs hele stroppen.



Merkelappene til kappene var strykelapper som jeg kjøpte på ebay her

Jeg skal lage et til innlegg med oversikt hvor alt er kjøpt og de siste par DIY`er - og hvilket utstyr som er brukt. 




DIY Harry Potter wands - tryllestaver

torsdag 11. oktober 2012


Da er vi enda en dag nærmere lørdagen. Vi har lånt noen gamle bøker av Siri som passer fint til pynt. Brillene er en del av kostymet til Siri som skal være Rakel Rummelfiold (hun som er lærer i Clairvoyance - og spår blant annet i spåkuler mv.)


Vell.. ja.


Jeg kjøpe trepinner fra ebay (wooden dowles), og du får kjøpt det rundtomkring. Vi brukte limpistol og laget mønster på pinnene.


Lot lime tørke litt, det tørket heldigvis fort. 


Ja... Siri.


Når det hadde tørket så brukte vi vanlig hobbymaling og malte pinnene i forskjellige farger før dem fikk tørke. 


Vi brukte så en litt større pensen og malte lett over med gull eller sort maling. 




Hilde malte også litt før hun la seg.


Kule ? 








Cookie-lollipop til Harry Potter bursdag

onsdag 10. oktober 2012


Vi skal selvsagt ha candy buffet i Harry Potter bursdagen - og candy buffet`en er butikken Honeydukes. I butikken Honeydukes har de store klubber/kjærligheter. Det blir både dyrt og mye hvis vi skal kjøpe store klubber, så vi har heller laget store cookie-lollipoper. 


Oppskriften på cookies

450 g smør
1 kopp/ 140 g melis
1 kopp / 140 g maisena
3 kopper / 425 g mel

1. Bruk en kjøkkenmaskin med denne flatvisp og pisk det romtempererte smørret i 30 sekunder.
2. Sikt resten i en skål før du tilsetter dette til smørret. Miks sammen på lav hastighet.
3. Deigen er vanskelig å jobbe med, så du må kjevle den ut mellom to bakepapir-ark. Sett så inn brettet i kjøleskapet i minst en time.


4. Ta den ut av kjøleskapet, rull ut mer dersom det er nødvendig. Kutt ut med formene du ønsker. Til lollipopene har jeg brukt rund kutter. Plaser kakene på brett med bakepapir. Vi har nå brukt egne pinner som vi vanligvis brukers til cakepops. Stikker pinnen inn i kakene og setter brettet inn i kjøleskapet i en time til. 
5. Stek cookiesene på 175 grader. Når dem begynner å få litt lett farge i kantene så er de ferdige. De må nå avkjøles helt på brett.


Oppskrift royal icing

1.8 dl varmt vann
5 spiseskjeer meriungue powder (fås kjøpt på butikken som selger kakeutstyr)
1 teskje kremotartari (fås kjøpt på apoteket)
1 kg melis

1. Bruk håndvisp og miks sammen vann og meriunge powder i 30 sekunder
2. Tilsett kremotartari og visp i 30 sekunder
3. Band dette sammen med melis i kjøkkenmaskinen med flatvisp i ca. 10 minutter. 

Du kan tilsette farge. Fordel da før du tilsetter de ulike fargene. Oppbevares i lufttett beholder.

Når jeg dekorerte lollipop-cookies`ene så laget jeg først en kant rundt hele kaken.


Jeg fyller den så...


.. og rister til icingen har fordelt seg. 



Så drysset jeg på glitter eller annen spiselig kakepynt.


Lar dem tørke litt før jeg laget mønster med icingen for å gi et skikkelig lollipop-utseende. 


Tada ! 




Invitasjoner Harry Potter bursdagsfest

tirsdag 9. oktober 2012


Da har vi pakket ned hagmøblene - nå er det vintere neste ! Det er bare noen dager til vinterdekkene skal på bilen, og snart faller det vell snø også. Ja, vi får bare ta imot med åpne armer, løpe til solarium og trø på med ull-lester og kosetøy. Brrrr ! Det blir nok nesten bare Harry Potter på bloggen her de neste dagene, så da vet dere det.

For to dager siden laget jeg, Hilde og Siri invitasjonene til festen. Invitasjonene er laget som en Galtvort/Hogwart acceptance-letter - med riktig logo og viserektor McSnurp sin orginale signatur. 




Jeg skrev ut invitasjonene på tykkere gulnet ark, og brukte brune konvolutter. Siri fikk æren av å skrive navnene til alle inviterte på forsiden av konvoluttene. 




Med i konvolutten la jeg også en Galtvort Express billett. Jeg skal legge ut begge word-dokumentene. Jeg har dem lagret på den andre maskinen, så jeg får ikke gjort det i kveld, men skal gjøre det innen få dager.

HER finner du word-dokumentet med invitasjonen

HER finner du word-dokumentet med billetter



Harry potter og skjerf

lørdag 6. oktober 2012

Jeg har endelig gjort meg ferdig med skjerfet. Ikke det at jeg har brukt så lang tid. To uker er helt greit å bruke på denne.. det er på over 250 masker på en runde, så da tar det litt tid. Men jeg elsker fargene !


Mønsteret heter Dipped Infinity Scarf, og du får kjøpt mønsteret her på ravelry til 5 CAD. Jeg har brukt garn fra tanis fiber arts.


Usminka, forkjøla og snufsen- 


Det er jo enda over to måneder til jul, så dette kan være et fint julegavetips til dere som har strikkelyst. 

Ellers så er det i dag akkurat en uke til Hilde skal feire sin 8-årsdag. Og som jeg har skrevet om mange ganger her inne så har hun ønsket seg en Harry Potter bursdag. Så det har vi surret litt med i det siste, men slik det alltid er med slike temabursdager så er det aller hektisk den siste uken. Og dette blir nok ganske sikkert den største vi har hatt her i huset. Så hele den neste uken har vi en "Harry Potter - ukeplan" for å greie å bli ferdig med alt innimellom jobb og andre aktiviteter. 


I kveld har vi laget sjokoladefrosker ! Alle som har koset seg med HP-filmene har fått med seg eskene med sjokoladefrosker. Så da bestilte jeg et brett med froske"molds" fra ebay.


Så er det bare å smelte sjokolade, og fylle brettet. La dem stå i kjøleskapet i 1-2 timer slik at de stivner.




Og så har du plutselig sjokoladefrosker - akkurat slik som i Harry Potter filmene ! Det som ellers står på kveldens "program" er HP cookies. Men oppskriften ble helt feil, så det må jeg heller prøve på nytt i morgen. Det som ellers står på morgendagens "liste" er invistajsonene og .. kappene. Ja, nemlig. Vi skal ha HP-Kapper.. Som jeg skal sy *smile hardt*.



Kanelknute

torsdag 13. september 2012


I dag har vi fått hjelp av onkel Øystein som har hatt med Hilde på middag og kino for å se filmen "Modig". Takk til snille Øystein ! Vi spise derfor middag på Eide handel, vår lokale butikk, og da vi kom hjem så baket jeg knaleknute. Jeg plukket opp ideen på det søte liv´s bildearkiv på facebook. Jeg brukte bare Frank sin vanlige gode oppskrift på kanelboller


1. Smelt smørret og tilsett melken. Når det flytende er 40 grader så kan du tilsette det flytende til det tørre. Du så kna deigen med ekstra mel. 


Kjevle deigen ut og ha på smør, sukker og kanel. 


Snur den sammen som en pølse...


... før du deler pølsen på langs. 


Nå skal du flette delene sammen med den oppdelte siden opp. 


Surr så sammen den flettede pølsen til en kanelsnurr. 


Nå skal den heve en stund i ovnen på 40 grader før den stekes på ca. 180 grader.


MmmmMmmmm ! 

I ettermiddag så fikk vi telefon fra NRK´s innsamlingsaksjon med spørsmål om vi ville være med i år også. Vi sa selvsagt ja, etter fjorårets suksess. Årets innsamlingsaksjon er for Amnesty International. Støtt opp ! 


by mlekoshi